Interrailen, één van de dingen die op je bucketlist hoort! Avontuurlijk reizen met de trein door Europa. Maar hoe pak je zoiets nou eigenlijk aan? Lees het in dé Interrail guide! Het is fantastisch. Je stapt in de trein, reist vliegensvlug langs prachtige landschappen en je stapt na een aantal uren in een compleet andere wereld weer uit. Het voordeel van Europa én het voordeel van interrailen. Vele steden/landen zien in een korte tijd. Waarschijnlijk ben je al overtuigd, want je hebt de keus gemaakt om te interrailen. Maar waar begin je met het plannen van zo’n reis? Deze interrail guide helpt je op weg!
INTERRAIL GUIDE
1. VOORBEREIDING
Er zijn verschillende manieren van interrailen en daarom moet je eerst keuzes maken. Dat is best lastig, want er is zoveel te zien en wanneer maak je nou de juiste keuze? Wees gerust, deze keuzes geven alleen maar richting aan je reisplan. Je legt gelukkig nog niks vast.
PLANNING
De eerste keuze die je moet maken is: hoe lang wil/kan ik weg? En wanneer kan ik weg? Dit is belangrijk voor al je andere keuzes voor jouw interrail reis. De aantal weken en wanneer deze weken zijn heeft impact op je budget en route. Zodra je weet hoelang en wanneer je kan gaan kun je de volgende stappen gaan maken.
BUDGET
En andere belangrijke keuze is je budget. Dit heeft invloed op je route. Met minder budget kun je misschien niet naar bepaalde landen/steden. Over het algemeen is Noord Europa een stuk duurder dan Oost Europa. Met het vaststellen van een budget weet je ongeveer wat je wel of niet kunt doen. Houd altijd rekening met onvoorziene kosten, you never know wat er allemaal onverwachts op je pad komt.
Benieuwd naar onze kosten? Lees dan ‘Wat kost drie weken interrailen door Europa?‘.
ROUTE
Dan is het tijd voor de routebepaling. Een keuze die je hierin moet maken is: ga ik reizen op de bonnefooi of leg ik alles van te voren vast? Met op de bonnefooi reizen heb je niet perse een vaste route nodig, maar als je alles al wil vast leggen wel. Wij hebben op de bonnefooi gereisd, maar wel met een globale route in ons hoofd. Dit raad ik aan om ook te doen. Er zijn landen/steden die je gewoon graag wilt zien, dus deze zet je op je globale route. Een globale route is ook handig om te bekijken of je überhaupt dit allemaal kan zien betreft jouw planning en budget. Tijdens je reis kan je route altijd nog veranderen, dat is het mooie aan reizen op de bonnefooi.
De meeste mensen vertrekken met de trein uit Nederland en maken een rondje Europa en komen uiteindelijk weer met de trein terug in Nederland. Dit hoeft niet perse. Je kunt ook in Nederland beginnen, met de trein ergens naar toe reizen en uiteindelijk het vliegtuig terug nemen naar Nederland óf het vliegtuig vanuit Nederland pakken en op bestemming op de trein stappen weer terug richting Nederland. Vrijwel alles is dus mogelijk. Het kan zo zijn dat je graag naar een bestemming wilt reizen, maar dat je te weinig tijd hebt om heen en terug te reizen met de trein. Dan is een vliegticket dé oplossing.
Benieuwd naar onze route? Lees dan: ‘Onze interrail route door Europa‘.
2. INTERRAIL PAS
Je weet hoelang je gaat reizen, je weet hoeveel je te besteden hebt en je weet waar je ongeveer naar toe wilt. Dan is het tijd om op zoek te gaan naar een geschikte Interrail pas. Er is een ‘Interrail Global Pass’ en een ‘Interrail One Country Pass’. Zoals als de naam het al zegt kun je met de ene pas geheel Europa doorreizen en met de andere pas maar één land. Deze beide passen zijn ook weer in verschillende soorten. Dit heeft alles te maken met hoelang je wilt gaan reizen en in welke leeftijdscategorie je valt.
GLOBAL PASS
De meesten kiezen voor de ‘Interrail Global Pass’, dit is de typische backpackers pass voor een rondje Europa. Met deze pas kun je in dertig landen reizen zonder dat je extra’s moet betalen. Ideaal dus! Er zijn verschillende global passen. Bijvoorbeeld de ’10 days within 1 month’ pas. Dat betekent dat je 10 reisdagen hebt binnen één maand. Maar er zijn ook ’22 days continuous’ passen. Dat betekent dat je elke dag van de 22 dagen kunt reizen. Kijk goed wat voor pas je nodig hebt.
Wij reisden drie weken door Europa (dus, 22 dagen), maar wilden echt niet elke dag reizen. Wij hadden dus gekozen voor de pas ’10 days within 22 days’. Deze pas bestond in 2013 wel, maar nu niet meer. Het is vergelijkbaar met de ’10 days within 1 month’ pas. Wij hadden genoeg aan 10 reisdagen in deze drie weken.
ONE COUNTRY PASS
De ‘Interrail One Country Pass’ wordt vaak gebruikt als men in één land is en dan dát land per trein wil gaan ontdekken. Let op, kijk wel even of je dan goedkoper uit bent. Een tijd terug ben ik op bezoek geweest in Duitsland. We gingen met de trein en wilden ook nog met de trein er een dagje op uit. Een interrail pass was goedkoper dan alle tickets los kopen via de treinmaatschappij. Maar, Duitsland is dan ook niet heel goedkoop. Stel je zou naar het Oosten van Europa gaan, misschien ben je dan wel goedkoper uit met tickets van de maatschappij zelf. Check dit voordat je een pass aanschaft.
HOE GEBRUIK JE ZO’N PAS?
Wat niet in een interrail guide mag ontbreken: hoe werkt zo’n pas? Het werkt als volgt: Je hebt een pas met daarop lege hokjes. Er zijn evenveel lege hokjes als hoeveel reisdagen je hebt. Bijvoorbeeld je hebt de ’10 days within 1 month’ pas dan heb je 10 lege hokjes op je kaart. Elke dag dat je in een trein stapt, vul je de datum in van die dag. Op deze dag mag je dus de hele dag reizen. Zo kun je 10 dagen reizen in 1 maand. Easy peasy toch? Betreft de soorten Interrail passen, dan is de website van Interrail je beste vriend. Hier staan alle soorten passen in leeftijdscategorieën en hoelang je weg wilt gaan.
3. INPAKKEN
Als je alle voorbereidingen klaar hebt en de reis nadert begin je met nadenken over je bagage, dat is stap drie in deze interrail guide. Hoe ga ik reizen en wat neem ik allemaal mee? Vooral als je voor een eerste keer écht op reis gaat kan dit punt best een beetje stress geven.
BACKPACK OF KOFFER
Er zijn twee manieren waarmee je kunt gaan reizen. Een backpack of een koffer. Als je nog nooit met een backpack hebt gereisd dan raad ik dat vooral aan om eens te proberen. Een koffer is al vrij snel een blok aan je been tijdens het in en uit sjouwen bij de treinen en bijvoorbeeld tijden de wandeling op zoek naar je ho(s)tel. Vooral als je gaat reizen naar Zuid- en Oost Europa. Vele steden kennen hier de ‘bol’ stenen als straat, daar stuitert je koffer lekker over heen. Een backpack gooi je op je rug en je hebt verder nergens last van.
REIS LICHT
Ervaren reizigers kunnen het niet vaak genoeg zeggen: travel light. Het sjouwen van je bagage is nergens zo ergerlijk als tijdens je reis. Vaak associëren mensen vakantie en reizen met elkaar, maar wat mij betreft zijn dit twee aparte dingen. Je hoeft geen 4 bikini’s mee, 10 verschillende setjes voor ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds. Kies erg bewust wat je mee neemt en hier leer je elke keer weer van. Toen ik ging interrailen ging ik voor de eerste keer echt op reis, met een backpack. Ik had nátuurlijk veel te veel mee. Shirts die ik niet eens aan heb gehad. Hier leer je van en elke keer als ik mijn backpack weer in pak herinnert het mij aan dat moment en neem ik eigenlijk nooit meer teveel mee.
Heb je behoefte aan een handige basis inpaklijst? Gebruik dan deze!
4. TIJDENS DE REIS
En dan is het moment aangebroken. Je gaat interrailen! Tijdens je reis (en op bestemming) zul je verscheidende situaties tegen komen en ik kan je in deze interrail guide wel op van alles voorbereiden, maar veel zal je tijdens je reis zelf moeten gaan ontdekken en beleven. En dat is ook het leukste ervan. Toch een aantal tips voor jullie in deze interrail guide die erg handig zijn:
NET VOOR DE REIS
Een tip voordat je reis net begint is het vastleggen van je eerste overnachting. Je weet waar je naar toe wilt gaan, ik adviseer om je accommodatie alvast te gaan vastleggen. Dan weet je waar je naar toe moet als je aankomt op bestemming. Kun je een beetje in de ‘flow’ komen. Check ook even of je een reservering nodig hebt voor je treinreis naar je eerste bestemming.
RESERVERINGEN
Hoezo reserveringen? Aan mijn Interrail pas heb ik toch genoeg? Ja, in principe wel. Maar bij druk bezochte (voornamelijk internationale) treinen kun je stoelen reserveren. Dan ben je zeker van een zitplaats. Toen wij onze reis vanuit Berlijn gingen voort zetten naar Praag hadden wij totaal geen rekening gehouden met drukke treinen of stoelreserveringen. Dat betekende dat wij 4,5 uur lang in het gangpad hebben gezeten. Hadden wij voor een paar euro een stoel gereserveerd, dan was deze reis een stuk relaxter geweest.
De kosten van reserveringen verschillen heel erg. Meestal is het een paar euro, maar houdt er dus rekening mee dat het duurder kan zijn. Check dit vooraf bij de maatschappij waarmee je gaat treinen. Een stoel reserveren kan dus erg handig zijn. Als je met een nachttrein wilt gaan raad ik het zeker aan om vooraf te reserveren, je kunt dan kiezen uit een bed (of nouja… je ligt in ieder geval) of een stoel.
NACHTTREINEN
Met de nachttrein reis je ’s nachts van de ene bestemming naar de andere, echt super handig. Je bent geen ’tijd’ kwijt aan het reizen. Naast dat het handig is, is het ook nog super gezellig! Vaak tref backpackers van over gehele wereld. In de Europese nachttreinen kun je kiezen om te slapen in een couchette. Dit is een hokje waar je met 6 personen kunt slapen. In de gehele coupe vind je deze hokjes. Zes personen is even passen een meten, aan elke zijde zijn dan drie bedjes. De kosten van een bed reservering is ongeveer gelijk aan een overnachting in een hostel. Een nadeel aan de nachttreinen is het gebrek aan hygiëne. De wc’s zijn niet bepaald fijn, maar als je echt moet dan kan het.
7PM REGEL
Maar hoe zit dat nou hé, reizen met een nachttrein.. want je bent eigenlijk op twee dagen aan het reizen. Dat is zonde voor je reisdagen! Klopt en daar heeft interrail gelukkig wat op bedacht! Namelijk, de 7PM regel. De 7PM regel geldt trouwens alleen als je een Global Pass hebt. Als je na 7PM (19.00 uur) op een trein stapt en na 4AM (04.00 uur) aankomt op jouw bestemming dan hoef je maar 1 reisdag in te vullen. Ideaal toch? Het is wel belangrijk dat je dan de dag van aankomst invult op je interrail pas.
OVERNACHTING
Er zijn verschillende manieren om ergens te overnachten. Bijvoorbeeld in hotels, hostels, appartementen, herbergen of bij mensen thuis. De keuze in welke soort overnachting hangt natuurlijk weer af van je budget, maar ook van waar je op dat moment bent. Wij sliepen bijvoorbeeld in de grote steden in hostels, maar langs de kust van Kroatië stonden veel lokale mensen bij het trein- en busstation om hun lege kamers aan te bieden. Zo hadden wij in Split een prima tweepersoons kamer in een huis van de lokale bevolking. Erg leuk om mee te maken en om het land echte leren kennen. En daarnaast kan het ook nog wel eens goedkoper zijn 😉
Ga ergens slapen waar je goed bij voelt. Apps zoals Hostelworld, Booking.com of Couchsurfing zijn bijna niet meer weg te denken in je zoektocht naar een overnachtingsplaats. Wij boekten ‘vaak’ de nacht van te voren onze slaapplaats, maar soms gingen we ook op de gok. We hebben altijd een slaapplaats gevonden.
5. OP BESTEMMING
..ga je genieten! Ontdek de stad, proef de lokale keuken, ga de natuur in. Stap in ieder geval uit je comfort zone om de mooiste dingen te ontdekken. Ik ga je niet vertellen wat je moet doen als je op bestemming bent. Ik geef je nog wel een paar tips:
- Breng een bezoekje aan de ‘Tourist Office’ als je even helemaal niet meer weet wat je moet doen. Zij helpen je.
- Neem een ‘free map’ mee uit je hostel/hotel of download de offline kaarten in de app Maps.me, zodat je altijd de weg terug naar je slaapplaats kan vinden.
- Wil je mensen ontmoeten? Slaap in hostels en ga mee met de georganiseerde pub crawls (kroegentocht).
- Geniet van je reis!
Zo, dat was de interrail guide, met alles over interrailen! Nieuwsgierig naar onze avonturen? Lees al mijn ‘Interrail reisdagboeken‘.
2 Comments
Hele handige post! Ik be ooit met een interrail naar Italië gegaan, super leuke reis was dat, zou het best nog eens willen doen
Ik zou het ook zo weer gaan doen! Zo’n heerlijke manier van reizen.